Урок № 20
Тема уроку : Запилення у квіткових рослин.
Мета уроку : обговорити з учнями значення процесу запилення, ознайомити їх з основними типами та способами запилення.
Базові поняття й терміни : запилення, самозапилення, перехресне запилення, штучне запилення, запилення вітром, водою, комахами, птахами.
Тип уроку : комбінований.
Обладнання : таблиці “Будова квітки “, “Суцвіття “, кросворд, модель квітки.
Хід уроку.
I Організаційний момент.
II Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.
Перш ніж перейти до вивчення нової теми давайте :
1 Пригадаємо раніше вивчені біологічні поняття :
- Що таке квітка ? Які частини квітки ви знаєте ?
- Які функції виконують ці частини квітки ?
- Що таке суцвіття ?
- Якими вони бувають ?
- Яке їх біологічне значення ?
2 Покажіть частини квітки на її моделі, визначте функції що вони виконують.
3 Гра “ Що зайве ? “
а) Маточка, тичинка ,корінь, чашечка, віночок.( зайве – корінь , бо це вегетативний орган рослини, а решта терміни – складові частини квітки )
б) колос, щиток, зонтик, кошик, сережка, волоть ( зайве- волоть, бо це складне суцвіття, а решта – прості )
4 Завдання : З’єднайте парами :
рослина суцвіття
черемха кошик
соняшник китиця
морква щиток
яблуня складний зонтик
5 Визначення типу суцвіття по малюнку
6 Розгадайте кросворд
III Вивчення нового матеріалу
Якщо пригадати період, коли цвітуть дарева та трави, ви звертали увагу на ту кількість комах, що зазвичай кружляє над квітами і лазить по них. Зі спеціальних утворень, що розташовані всередині квіток, комахи добувають собі їжу – солодкий нектар.При цьому вони, самі того не підозрюючи, надають рослинам неоціненну послугу.Справа в тому, що до тільця комахи легко прилипає пилок. Перелітаючи з квітки на квітку в пошуках нових порцій улюблених ласощів, комахи переносять пилок.У такий спосіб вони здійснюють запилення квіток – найважливіший етап статевого розмноження.
Отже : Запилення – це процес перенесення пилка з пиляків тичинок квітки на приймочку маточки.
Саме для приваблення комах рослини й утворюють квіти з великими та яскравими оцвітинами, з ароматними нектарниками, пилок великий, липкий .
У рослин є такий період , коли запах поширюється на великі відстані, але у певний період доби. Наприклад, виділення приємних запахів у петунії та гвоздики починається з настанням сутінків- ці рослини запилюють нічні метелики.Зі світанком ці квіти перестають поширювати запахи.А от яблуні, конюшина навпаки – цілий день ароматом сповнене повітря, а ввечері ці квіти перестають пахнути. Немає необхідності витрачати ароматичні речовини – оскільки це все для прваблення бджіл, а вночі бджоли відпочивають.
Рослини мають цілий ряд пристосувань до запилення .Якщо би квітки були поодинокі , то вони були б менш помітними.Тому такі рослини, які мають маленькі квітки збирають їх у суцвіття, і ті стають добре помітними для комах.
Пристосуванням до запилення є також розташування частин оцвітини. У багатьох нектар захований у глибині трубки, утвореної зрослими пелюстками віночка. Вільні його частини є чудовим посадковим місцем для комах, а довгий хоботок легко дістає нектар із квіткових “надр”.
Правда не всі рослини мають гарні та ароматні квітки. Є такі як дуб, береза, кропива , пшениця,кукурудза – квітки їх непоказні і без запаху. Їхній пилок переноситься вітром. Він дуже легкий і сухий і за допомогою вітру розноситься на різні відстані.Не весь він використовується, деякий губиться по дорозі , тому вітрозапильні рослини виробляють його в дуже великих кількостях.
Прорости може пилок в тому випадку, якщо він потрапив на квітку того ж виду рослин.Приймочка маточки й пилок мають унікальну здатність розпізнавати одне одного. Ніколи пилок дуба не проросте в маточці яблуні, а пилок кульбаби – у маточці берези.
Отже – статеве розмноження в природі можливо тільки між рослинами одного виду.
Якщо пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки, то таке явище в природі називають – самозапиленням.Однак для більшості рослин характерне перехресне запилення.У цьому випадку пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на рильце маточки іншої квітки. Зигота, що утворилася внаслідок запліднення, матиме спадкову інформацію від різних “батьків”.Вона успадкує всі ознаки : не тільки форму, розміри, забарвлення органів рослини, але й чутливість до температури, тривалості дня, вологості грунту.
Отже , рослина , утворена в результаті перехресного запилення, буде більш стійкою до змін навколишнього середовища.Штучне запилення здійснюється людиною.До нього вдаються для підвищення врожаю і під час створення нових сортів.
Штучне
(здійснюється людиною:яблуні,груші,персики)
|
Природні способи запилення
|
Перехресне запилення
(пилок з тичинки однієї квітки потрапляє на приймочку маточки іншої квітки )
|
Самозапилення
( пилок потрапляє на приймочку маточки тієї самої квітки:арахіс,горох)
|
Вітром водою комахами птахами (Анемогамія) ( гідрогамія) (ентомогамія) ( орнітогамія)
дуб,ліщина,береза стрілолист мак, льон,шипшина орхідеї
|
IV Відеоекскурсія у світ рослин
V Руханка “Медитація дерева “
VI Практичне використання набутих знань у нестандартних умовах.
- Робота в малих групах (по 5 - 6 учнів )
Закінчіть речення :
А) найпоширеніше запилення – це ... ( перехресне)
Б) Після запилення квітки відбувається - .... (запліднення )
В) Нектар у квітках утворюється для того , щоб -..... ( приваблювати комах-запилювачів)
Г) Найбільше пилку утворюється у рослин , які запилюються - .... ( вітром )
Д) Яскраве забарвлення квітки мають для того , щоб .... ( приваблювати комах )
Е ) Перехресне запилення відбувається, якщо пилок з однієї квітки потрапляє на приймочку маточки ..... ( квітки іншої рослини того самого виду)
- Дайте відповіді на тести :
- Біологічне значення суцвіть полягає в тому , що за їхньою допомогою :
а) полегшується запилення; (+)
б) регулюється розвиток рослини;
в) бджоли легко збирають нектар;
г) збільшується ймовірність перехресного запилення.( + )
2 У деяких рослин пилок переноситься вітром на далеку відстань тому,що:
а) він має спеціальні пристосування для цього ; (+)
б) такі рослини ростуть на місцях, де часто дмуть сильні вітри ;
в) дуже легкий; (+)
г) ці рослини активно розкидають пилок.
- Для приваблювання комах – запилювачів у квітках мають значення :
а) тільки яскраві оцвітини великих розмірів;
б) яскраві оцвітини і нектар ;
в) яскраві оцвітини, їхня форма, нектар; (+)
г) час цвітіння і запах.
4 Для поширення насіння в природі квіткові рослини використовують :
а) світло,воду,тепло;
б) тварин, вітер, активні рухи;
в) тварин, воду, вітер, активні рухи ; (+)
г) тварин,воду,вітер,грунт.
- У суцвіття зібрані здебільшого квітки :
а) білого кольору;
б) дрібні (+) в) великі г) запашні
Кросворд
1 Суцвіття черемхи. (Китиця)
2 Частина квітки, що утворена пелюстками. (Віночок)
3 Частина зародку насінини. (Сім’ядоля)
- Головна частина квітки. (Маточка)
- Частина маточки. (Стовпчик)
- Процес переносу пилку на маточку
|