Тема. Урок узагальнення знань з теми «Царство Гриби»
Цілі уроку: узагальнити знання учнів про різноманітність представників
Царства Гриби, їх будову, особливості життєдіяльності,
значення в природі та житті людини; розвивати вміння вести
частково – пошукову діяльність, осмислювати проблемну
ситуацію, робити узагальнення та висновки; працювати з
навчальною літературою, таблицями, малюнками; формувати
екологічні переконання учнів, вміння застосовувати набуті
знання в нестандартних ситуаціях; розширювати світогляд
учнів.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, вмінь і навичок.
Методи: робота в групах, пошукова бесіда, інтерактивні вправи,
випереджувальні завдання, робота з тестами, робота з
додатковою літературою.
Обладнання: колекція грибів, гербарні зразки лишайників, пам’ятка
грибнику.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Девіз уроку: «Пізнаю – значить існую»
Р. Декарт
Вчитель: Часу всі ми не марнуєм, -
По підручнику мандруєм.
Він секретів не тримає, -
Таємниці розкриває.
Для допитливих умів,
Що сторінка – море див!
Вчили царства ви і види,
Відділи, роди, підвиди.
Не казкове тридесяте,
Не заморське тридев’яте,-
Щойно – хто і як зумів-
Царство вивчили…. ( Грибів )
То ж тепер ви не баріться
І знаннями поділіться.
І до кошиків своїх
Цих трофеїв лісових
Щонайбільше покладіть,
Бал високий заробіть.
Зрозуміли в чому суть?
Що ж, тоді в щасливу путь!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ПРИГАДАЙ!
1. Об’єднання дітей у групи.
Кожна група вибирає картку з описом одного з відділів царства Гриби.
І-група. Нижчі гриби.
ІІ-група. Вищі гриби.
ІІІ- група. Лишайники.
2. « Словниковий дощ» - дати визначення термінам:
мікологія, хітин, гетеротрофи, мукор, пластинчасті гриби, трубчасті гриби, гіфи, міцелій(грибниця), мікориза(грибокорінь), трутовики, симбіоз, лишайники, дріжджі, плодове тіло, пеніцил.
3. Навести приклади грибів:
І група – їстівні,
ІІ група – отруйні,
ІІІ група – паразити.
ОПИШИ!
Завдання: Описати представників вибраного відділу царства Гриби.
І група – Нижчі гриби.(за малюнком)
ІІ група – Вищі гриби. ( за колекцією)
ІІІ група – Лишайники.(за гербарним зразком)
ДОСЛІДИ!
Випереджувальні завдання для учнів:
1-учень. Цікаві гриби.
2-учень. Цікаво знати, що…
3-учень. Історія французького сиру «Рокфор»
4-учень. Лишайники.
ВІДГАДАЙ!
1. Інтерактивна вправа «Знайди логічну помилку»
І група. Гриби, бактерії, слизовики, лишайники.
ІІ група. Паразити, автотрофи, гетеротрофи, симбіонти.
ІІІ група. Хітин, глікоген, хлорофіл.
2. Вправа «Знайди пару».
1-мікологія А- лишайники
2-фотосинтез Б- гриби
3-індикатори В- водорості
4-плодове тіло Г- ягель
5-отрута Д - білий гриб
6-олень Ж- бліда поганка
Відповіді: 1-Б, 2-В, 3-А, 4-Д, 5-Ж, 6-Г.
3. «Грибні ситуації»
А) Ви знайшли білого гриба.
Б) Ви знайшли гриба. Думали, що він їстівний, а то-мухомор.
В) У лісі ви зустріли незнайому людину, і в кошику в неї побачили отруйного гриба.
Г) Ви опинились поруч з людиною, яка отруїлась грибами.
Д) Ви принесли з лісу умовно їстівні гриби і вирішили їх засмажити.
Ж) На узбіччі лісу біля поля ви знайшли групу чудових білих грибів, які ростуть біля купи мінеральних добрив.
З) Ви знайшли чудового великого білого гриба. Він старий, м’який, червивий…
Е) Ви знайшли великого білого гриба. Здається білого, а може й ні…
Є) Ви знайшли «сімейку» опеньків, але чомусь вони без «фартушків»…
ВИЛІКУЙ!
Повідомлення учнів про лікувальні властивості грибів та лишайників.
Лишайник «Ісландський мох» використовують при кишкових захворюваннях.
Гриб-паразит чага використовують при лікуванні ракових захворювань.
ВИКОНАЙ!
Робота з тестами.
Підручник 7 клас, ст. 242-243.
ІІІ. Рефлексія
- Що вам сподобалося на уроці?
- Де в майбутньому ви зможете використати набуті знання?
- Презентація пам’ятки грибнику-початківцю.
ІY. Оцінювання учнів ( картка самооцінювання учня )
Y. Домашнє завдання: повторити про загальні ознаки царства Гриби.
Додатки
Представники цього відділу грибів можуть бути одноклітинні та багатоклітинні. Мають позитивне і негативне значення у природі та житті людини. Ці гриби поселяються на тілі рослин, тварин і людини. Вони призводять до розвитку грибкових захворювань.
Серед представників цього відділу грибів зустрічаються їстівні та отруйні види грибів. Вони утворюють мікоризу, мають плодове тіло. Ними живляться тварини та люди. Містять багато білків, вітаміни В, D, А, РР.
Ці організми живуть у злагоді, утворюючи один із видів царства Гриби. Поселяються вони на невибагливих грунтах, скелях, корі дерев. На півночі слугують кормом для оленів. Деякі їх види використовують у медицині.
Вправа «Знайди пару»
1-мікологія А-лишайники
2-фотосинтез Б-гриби
3-індикатори В-водорості
4-плодове тіло Г-ягель
5-отрута Д-білий гриб
6-олень Ж-бліда поганка
Вправа «Знайди пару»
1-мікологія А-лишайники
2-фотосинтез Б-гриби
3-індикатори В-водорості
4-плодове тіло Г-ягель
5-отрута Д-білий гриб
6-олень Ж-бліда поганка
Вправа «Знайди пару»
1-мікологія А-лишайники
2-фотосинтез Б-гриби
3-індикатори В-водорості
4-плодове тіло Г-ягель
5-отрута Д- білий гриб
6-олень Ж-бліда поганка
Вправа «Знайди логічну помилку»
І група. Гриби, бактерії, слизовики, лишайники.
Вправа «Знайди логічну помилку»
ІІ група. Паразити, автотрофи, гетеротрофи, симбіонти.
Вправа «Знайди логічну помилку»
ІІІ група. Хітин, глікоген, хлорофіл, сечовина.
Картка самооцінювання учня
Прізвище, ім’я учня
Вид діяльності учня
|
|
|
|
|
|
|
1. «Словниковий дощ»
( 2 бали-термін )
|
|
|
|
|
|
|
2. Приклади грибів
( 2 бали )
|
|
|
|
|
|
|
3. Опис відділу грибів
( 3 бали )
|
|
|
|
|
|
|
4. Випереджувальне
завдання (Досліди!)
( 5 балів )
|
|
|
|
|
|
|
5. Вправа «Знайди логічну помилку»
( 2 бали )
|
|
|
|
|
|
|
6. Вправа «Знайди пару»
( 2 бали )
|
|
|
|
|
|
|
7. Поясни «Грибні ситуації»
( 3 бали )
|
|
|
|
|
|
|
8. Вилікуй!
( 5 балів )
|
|
|
|
|
|
|
9. Тести
( 1 бал-одне питання )
|
|
|
|
|
|
|
|