Тематична розробка уроків
з теми: “Травлення”
(9клас)
Урок №1
Тема уроку: Значення травлення. Будова й функції органів травлення. Методи дослідження органів травлення.
Освітні цілі:
- провести загальний огляд травної системи;
- визначити біологічне значення травлення;
- переконатися у відповідності будови й функції
травної системи.
Основні поняття і терміни: травлення, ферменти, травний канал.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи і методичні прийоми: евристична бесіда, робота з підручником і за
таблицями.
Обладнання: таблиці з зоології із зображенням різних типів травних систем, таблиця «Будова органів травлення».
План уроку:
- Значення травлення
- Будова травної системи
- Функції травної системи
- Методи дослідження функції органів травлення
Сирий матеріал, який надходить у завод, проходить довгий ряд цехів, у яких він піддається відомій механічній і головним чином хімічній обробці й через бокові ворота переводиться в магазин тіла.
І. П. Павлов
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
I. Організаційний момент
- Актуалізація опорних знань
1. Розминка у вигляді незакінчених речень:
- Основні поживні речовини — ... (білки, жири, вуглеводи).
- Тип живлення людини — ... (гетеротрофний).
- Травлення здійснюється за рахунок... (травних соків).
- Білки розщеплюються до... (амінокислот).
• Жири розщеплюються до... (жирних кислот і гліцерину).
• Складні вуглеводи розщеплюються до... (глюкози).
2. Розгляньте картки з зоології, розкладені на партах. Пригадайте, яка будова травної системи у ссавців.
III. Мотивація навчальної діяльності
В епіграфі до нашого уроку І. Павлов порівняв людський організм зі складним заводом, а їжа проходить по цехах цього заводу, зазнаючи певних перетворень. Травлення їжі та її засвоєння — велике таїнство природи, довгий шлях зі складною обробкою проходять продукти харчування, перш ніж поживні речовини будуть підготовлені для надходження у кров.
Цінні для організму великі молекули органічних речовин не можуть проникнути через стінки шлунка й кишечник. Виходить парадокс: спочатку розкладаються великі молекули, а потім з доставкою кров'ю до клітин з них знову будуються молекули складних речовин. Як побудовані органи, в яких відбуваються всі ці процеси, ми й дізнаємося на сьогоднішньому уроці. Вивчаючи тему «Травлення», ми навчимося максимально берегти органи травлення, щоб зберегти здоров'я до старості.
- Повідомлення теми й цілей уроку
- Ознайомлення учнів із завданнями
загальної теми та питаннями
тематичного оцінювання до теми
Проблемне питання: Чи відповідає будова травної системи та її органів функціям?
VI. Сприймання інформації
1. Значення травлення, їжа — це джерело, в якому є сонячна енергія. А вона і становить сховану енергію нашого організму. В організмі, в клітинах нашого тіла під дією кисню звільняється енергія сонячного променя для життя, набуваючи іншої форми руху.
Травлення -— це процес розщеплення складних органічних речовин на прості розчинні сполуки, які можуть всмоктуватися і засвоюватися організмом.
Ферменти — біологічні каталізатори хімічних реакцій білкової природи.
Робота з підручником на с. 164, рис. 66 — фізико-хімічні перетворення їжі в різних відділах травної системи.
Дати відповіді на питання:
1) У яких відділах травної системи відбувається
подрібнення?
- У яких відділах відбувається розчинення?
- У яких — денатурація?
- У яких — всмоктування?
2. Будова травної системи
- Розгляд на таблицях і картках органів травної системи та їхньої будови.
- Розгляд на таблиці й за малюнками підручника травних залоз.
- Будова стінки травного каналу: встановлення функції шарів стінки.
- Поняття про перистальтику, її значення.
3. Функції травної системи
На цьому етапі уроку учні здатні самі вже визначити функції травної системи, а саме: секреторну, рухову, всмоктувальну, видільну.
4. Дослідження функцій органів травлення:
- Роботи І. П. Павлова; фістульна методика.
- Сучасні методи дослідження органів травлення: зондування, ендоскопія, електрогастрографія, радіоелектронні методи, ультразвукова діагностика.
VII.Узагальнення знань
Заповніть у робочих зошитах таблицю:
Органи травлення
|
Особливості будови
|
Основні функції
|
|
|
|
VIII. Закріплення знань
Дайте відповідь на проблемне питання уроку.
IX. Домашнє завдання
- Вивчити § 41.
- Підготувати повідомлення «лікарю-стоматологу», «лікарю-рентгенологу», «фітотерапевту», «співробітнику національного парку», «дієтологу» до
міні-конференції.
|