Клітина – одиниця живого. Історія вивчення клітини
Мета.
Освітня. Почати формувати в учнів знання про клітинний рівень організації живих систем; розкрити поняття «клітина» та значення клітини як одиниці живого; ознайомити з етапами вивчення клітини; пояснити залежність розвитку вчення про клітину від удосконалення методів досліджень.
Розвиваюча. Розвивати уміння виділяти головне у матеріалі, що вивчається; уміння порівнювати і робити висновки; розвивати комунікативні навички.
Виховна. Виховувати бережливе ставлення до живих організмів та власного здоров’я; виховувати в учнів відповідальність за справу, яку вони виконують.
Тип уроку. Засвоєння нових знань
Місце уроку в навчальній темі. Вступний.
Методи і методичні прийоми:
1. Інформаційно - рецептивні:
а) словесний: розповідь-пояснення, опис, бесіда, робота з підручником.
б) наочний: ілюстрація, демонстрація, ТЗН.
Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, робота з роздатковим матеріалом (хронологія цитологічних відкриттів).
2. Репродуктивний.
Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді.
3. Проблемно - пошуковий: постановка проблемного питання.
Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.
4.Інтерактивні: 2-4-всі разом, мікрофон.
5. Релаксопедичний: фізкультхвилинка.
Міжпредметні зв язки: природознавство, математика, історія.
Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, м\м дошка.
Основні поняття та терміни: клітина, цитологія, органели, ядро, мікроскоп, мікропрепарат.
ХІД УРОКУ
І. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.
Біологічний диктант із взаємоперевіркою «так» або «ні».
1.Ботаніка – це наука, яка вивчає всі царства живої природи.
2.Генетика вивчає гриби.
3.Екологія вивчає взаємозв’язки організмів з довкіллям.
4.До царств живої природи не належить царство Дроб’янки.
5.Термін «вірус» означає отрута.
6.Організми не бувають одноклітинними.
7.Серед біологічних наук існує наука цитологія, що вивчає клітини.
8.Метаболізм – це обмін речовин.
9.Рослини вдихають вуглекислий газ.
ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.
«З чого складаються живі тіла?» - таке запитання хвилювало людей і тривалий час залишалося без відповіді. Це було тому, що структури, з яких складаються живі тіла досить малих розмірів.
Який шлях пройшла наука, щоб вивчити мікроскопічну будову організмів?
ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.
Клітина – найменша структурна і функціональна одиниця живих організмів. Клітини існують як самостійні організми і є також складовими частинами багатоклітинних організмів. Вони досить різноманітні за розмірами, формою, особливостями організації та функціями. У багатоклітинних організмів клітини тісно пов’язані між собою, але вони відрізняються за будовою та функціями. Багатоклітинний організм функціонує як єдине ціле, а клітини є його елементарними складовими частинами.
Наука про клітину - цитологія. Предметом цитології є клітини живих організмів і одноклітинних і багатоклітинних. Зміст цитології:
-вивчення й експериментальне дослідження будови й хімічного складу клітини;
-функції внутрішньоклітинних структур;
-функції клітин у живих організмів;
-розмноження й розвиток клітин;
-пристосування клітин до умов середовища.
Розповідь про історію розвитку клітини у хронологічному порядку:
Перший примітивний мікроскоп з’явився у ХVІ ст.. у Голландії і складався із трубки, прикріпленої до підставки. В цій трубці було два збільшувальних стекла. Але перший опис клітини було зроблено у 1665 р., тому саме ХVІІ ст.. вважається появою науки цитології. Зробив це англійський фізик та ботанік Р.Гук, який зрозумів і оцінив величезне значення цього приладу. Використав вчений мікроскоп для дослідження рослинних і тваринних тканин. Вивчаючи зріз стебла бузини, Гук помітив, що його складу входить велика кількість дуже малих порожнинок, схожих за формою на бджолині соти. Він дав їм назву комірки або клітини. З того часу термін «клітина» назавжди залишився в біології, хоча вчений бачив лише оболонки клітин. Всі спостереження Р.Гук виклав у праці «Мікрографія». Його сучасники італ. Мальпігі та англ.. Грю також виявили таку ж комірчасту будову багатьох рослинних об’єктів.
Удосконалив мікроскоп гол. дослідник Антоні ван Левенгук, тому що його прилад давав збільшення вже у 270 разів. Він розглядав тваринні клітини, особливо інфузорії, які назвав анімалькулі, а також вперше побачив еритроцити, бактерії та сперматозоїди.
У ХVІІ ст.. - ХVІІІ ст..було накопичено багато знань про клітину, але питання про те, чи входять клітини до складу всіх рослин і чи побудовані з них тваринні організми залишалось відкритим.
У 1833 р. англ. ботанік Р.Броун зробив відкриття, що всередині рослинних клітин знаходиться ядро.
У 1838-1839 р.р. нім. вчені М.Шлейден і Т.Шванн узагальнили знання про клітину і показали, що клітини становлять одиницю будови всіх живих організмів. Ними була сформульована клітинна теорія.
У 1858 р. Р.Вірхов сформував положення про те, що кожна нова клітина походить від такої самої вихідної шляхом поділу.
У ХІХ ст.. К.Бер сформулював положення, що клітина не тільки одиниця будови, а й одиниця розвитку живих організмів, тобто організм починає життя із заплідненої яйцеклітини.
Розповідь про рослинну клітину та її складові частини:
-целюлозна оболонка з порами;
-цитоплазма з органелами: ЕПС; мітохондрії, пластиди, вакуолі;
-ядро;
-включення.
ІV. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.
V.Узагальнення та систематизація знань.
Сформулювати основні положення клітинної теорії:
а) зачитуємо кожне положення з підручника;
б) обговорюємо його розуміння.
Наголосити учням про те, що клітинна теорія була значним відкриттям і стала важливим етапом у розвитку біологічної науки.
VІ. Підведення підсумків уроку.
Учні, використовуючи метод мікрофону роблять висновки із вивченого на уроці:
-я зрозумів, що живі організми, крім вірусів, мають клітинну будову;
-мені стало відомо, що клітина – найменша жива одиниця, найменша складова частина живого;
-я здивованим тим, що завдяки клітинам здійснюються всі функції живих істот;
-мені було цікаво, що взаємодіючи одна з одною клітини забезпечують життєдіяльність багатоклітинного організму.
VІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.
|