КОНСПЕКТ ВІДКРИТОГО УРОКУ З БІОЛОГІЇ на тему « УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ «ТРАВЛЕННЯ» ПОДОРОЖ БУТЕРБРОДА.»
9 клас
Тема уроку : Подорож бутерброда.
Узагальнення знань з теми «Травлення»
Мета уроку : - Узагальнення і систематизація знань учнів;
- Поглиблення уявлень та понять про взаємозв'язок між будовою і функціями окремих органів травлення;
- Формування і активізація пізнавального інтересу учнів до вивчення предмету біологія та пізнання власного організму;
- Розвиток пізнавального інтерес до предмету, власного організму; творчих здібностей, логічного мислення і уяви, вміння застосовувати набуті знання для обґрунтування правил гігієни і профілактики захворювань органів травлення.;
- Виховувати бажання вести здоровий спосіб життя і берегти своє здоров'я змолоду.
Тип уроку: урок - подорож
Обладнання та матеріали: таблиці: «Будова травної системи», «Гігієна травлення», муляжі органів травної системи; Дидактична картка №1 Розкладна травна система; Картка №2 Таблиця самооцінювання; Картка №3 Завдання для капітанів; відео фрагмент про травну систему корови; поема «Подорож бутерброду»
Біологічні поняття та терміни:
- травний канал: ротова порожнина, стравохід, шлунок, дванадцятипала кишка, тонкий і товстий кишечник;
- травні залози: слинні, підшлункова, печінка;
Епіграф уроку: « Людина має знати, як допомогти собі в хворобі, маючи на увазі, що здоров'я найбільшим скарбом людини!»
Гипократ
Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: - Сьогодні на уроці ми здійснимо віртуальну подорож по травній системі людини, під час якої ви зможете показати ваші знання і навички отримані при вивченні цієї теми. Допоможемо Бутерброду пройти всі станції травної системи. Для цього розділимо клас на дві команди, які будуть змагатись за першість на кожній зупинці подорожі. За кожне правильно виконане завдання ви отримуватимете відповідний біонік: - зуб означатиме що ви « гризли» підручник та володієте знаннями на високому рівні; - язик отримаєте за відповідь на достатньому рівні, що означатиме те, що ви знаєте достатньо щоб «викрутитися» з ситуації; - шлунок отримаєте за відповідь на середньому рівні а вашу інформацію потрібно перетравити повторно; - печінка означає що ваші знання на низькому рівні та потребують фільтрації. Кожен біонік відповідає балам з картки для оцінювання, яка є у вас на столах. У кінці уроку ви зможете самооцінити свої знання за допомогою отриманих біоніків та цієї таблиці.
Але для початку скажіть мені, як ви думаєте, бутерброд приносить нашому організму шкоду, чи користь? ( Думки учнів розділяються)
Вчитель: - Так як однозначної відповіді немає, пропоную зайняти власну позицію на дошці « КОРИСТЬ» чи « ШКОДУ», а наприкінці уроку зможете довести або змінити власну думку. Тепер можемо розпочати нашу подорож! Запитання зачитуються командам по черзі. Якщо команда не знає відповіді, інша може отримати додаткові бали.
II. Узагальнення та систематизація знань
Вчитель: - У середні віки вчені поділили внутрішні органи людини на благородні і неблагородні. До благородних вони віднесли серце, печінку і легені, а до неблагородних — шлунок та кишечник. Правильно це чи ні? Яку роль відіграє наша травна система в житті кожної людини? Можливо, благородна печінка опиниться серед неблагородних органів, які беруть участь у травленні їжі? Що відбувається з їжею, коли вона поступає в «природні ворота та ходи тіла»? Які таємниці заховані на кожній зупинці? На ці та інші питання відповімо під час подорожі по відділам травної системи. Розв'язавши цей ребус, відгадаєте назву першої станції. ( Учні розв'язують ребус, вчитель вивішує на дошці назву станції )
,,
Перша зупинка — «Ротова порожнина»
Вчитель: - Хто розкаже про те, що це за станція і що в ній відбувається?
(Учень розповідає коротку інформацію про ротову порожнину )
Вчитель: - На кожній зупинці будуть проводитися по два конкурси: 1. Бліцтурнір, під час якого будуть читатися питання на які дасть відповідь той, хто першим підніме руку;
2. Конкурс ерудитів полягає у тому що кожна команда отримає по два запитання, для відповіді на які буде надаватися 1-2 хвилини і для відповіді можна використати муляжі або таблиці. Удачі!