Тема. Комахи
Мета уроку: ознайомити з характерними ознаками в будові комах; з окремими представниками цієї групи; вчити класифікувати комах, пояснюючи суть класифікації, показати роль комах для живої природи. Розвивати мислення, спостережливість, увагу, зв’язне мовлення. Виховувати пізнавальні інтереси, любов до оточуючого світу, бажання оберігати його.
Обладнання і матеріали: предметні малюнки із зображенням комах, малюнки комах для розфарбовування, презентація «Комахи», ТЗН.
Хід уроку
- 1. Організаційний момент
- 2. Актуалізація опорних знань
1. Повідомлення синоптиків.
2. Бесіда.
— Які групи тварин ви знаєте? Назвіть їхні основні ознаки.
— Яка тварина живе у вас вдома? Розкажіть, до якої групи тварин вона належить. Чому?
3. Гра «Яка тварина зайва?».
Метелик, сонечко, синичка, колорадський жук.
Вовк, ведмідь, заєць, ворона.
Дельфін, кит, щука, олень.
Страус, курка, павич, орел, бджола.
- 3. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку
Відгадування загадок. ( Малюнки-відгадки поступово відкриваються на дошці)
До якої групи тварин належать усі ці тварини?
Лежить — пищить, сяде — мовчить.
Хто його вб’є, той свою кров проллє. (Комар.)
Хоч вони болюче жалять,
Люди їх за працю хвалять. (Бджола.)
Що то є за гість: ніжок має шість.
Аж четверо крилець має,
По квітках літає.
Ні бджола, ні джмелик —
Зоветься … (метелик).
Фізкультхвилинка
Імітація рухів комах під музику «Політ джмеля» за Римським-Корсаковим.
- 4. Розширення та систематизація набутих знань.
1.Робота з відгадками - малюнками комах.
Обговорення учнями, що спільного у цих комах і чим вони відрізняються.
2. Робота з схематичними малюнками.
Обвести по пунктирних лініях частини тіла комах: голову, груди, черевце, 6 лапок.
3. Розповідь учителя.
Комахи — невеликі за розмірами тварини. Найбільшими серед них є паличник та жук-геркулес. Довжина їх тіла може сягати 26сантиметрів. Комахи є найчисельнішою групою тварин. Їх на планеті Земля у 250 мільйонів разів більше, ніж людей.
Як ви вже знаєте, головною ознакою комах є шість лапок і тіло, поділене на три частини: голову, груди і черевце. У комах також можуть бути одна або дві пари крилець. Бувають і безкрилі комахи (мурахи). На голові в комах розташовані очі й чутливі вусики.
Більшість комах добре літає, стрибає, повзає, бігає, плаває у воді й навіть ходить по воді (жук-плавунець, водомірка). Живуть комахи не по всій планеті. Витримати температуру менше за 0 °С вони неспроможні, тому в холодних частинах світу їх немає. У нас узимку комахи ховаються під кору дерев, у щілини, засинають і перезимовують до весни.
Серед комах є рослиноїдні (метелики, хрущі, сарана, колорадські жуки тощо) та хижаки (сонечка, бабки, мурахи). А ще бувають комахи-паразити, які живляться кров’ю тварин і людей (блохи, воші, комарі, оводи).
Головна роль комах — це запилювання рослин. Саме завдяки комахам, які запилюють плодові дерева, кущі та інші рослини, із квіток виростають плоди з насінням.
У природі існують і шкідливі комахи: сарана й колорадський жук, які завдають шкоди врожаю, оси, які жалять людей, жуки, короїди і терміти, які шкодять деревам. Найнебезпечнішою для людини є муха, бо сідаючи на різні нечистоти, вона переносить заразні хвороби. Але і такі комахи потрібні в природі. Ними живляться птахи та інші тварини. Наприклад, ведмідь гризлі може з’їсти за день до 6кг нічних метеликів, що ховаються між камінням.
Чому ж комахи не зникають на землі і їх завжди так багато. Однією з причин є те, що комахи дуже швидко розмножуються і дають чисельне потомство. Так потомство однієї мухи за літо може досягати такої кількості, що якби вишикувати їх в одну лінію, то вона досягла б Місяця.
4. Бесіда про медоносну бджолу.
— Яка комаха приносить людині найбільше користі?
— Чи можна бджолу назвати свійською твариною?
5. Проблемне запитання:
— Що станеться, якщо всі комахи на Землі зникнуть?
Фізкультхвилинка
«Піднімає джміль фіранку…»
6. Робота з підручником.(І. Грущинська. Природознавство. 1 клас. с 76-77).
Розгляньте на малюнках комах. Яких комах ви бачили влітку?
Зачитати висновок про будову комах на сторінці 77.
7. Розпізнавання комах на малюнку. Робота в парах.
— Розфарбуйте тільки тих комах, назви яких знаєте. Яку тварину і чому не треба розфарбовувати?
5. Підбиття підсумків уроку
1. Прийом «Мікрофон»
- Що ви сьогодні дізнались про комах?
2. Гра «Хто більше комах назве».
|